Muzeul Cailor Ferate Romane

Sursa: Editiadedimineata.ro

Muzeul Cailor Ferate, situat pe Calea Grivitei, 193 B, din Bucuresti, ofera posibilitatea de a cunoaste istoria retelei feroviare romane, rolul jucat de institutia cailor ferate cu multiplele ei implicatii in structura economiei nationale si in inaintarea societatii pe drumul civilizatiei, insemnand totodata cunoasterea uneia din principalele parghii care a condus la emanciparea poporului roman.

Sursa foto: Editiadedimineata.ro

Istoricul muzeului

Ideea infiintarii unui Muzeu al Cailor Ferate Romane l-a preocupat foarte mult pe Generalul Mihail Ionescu, fost Director General si Presedinte al Consiliului de Administratie al Cailor Ferate Romane, cat si pe Inginerul Ion Macovei, Director General CFR.

Inca din anul 1924, Inginerul Inspector General, Theodor Bals a fost primul care s-a gandit sa pastreze pentru posteritate tot ceea ce ar putea constitui un document istoric cu privire la nasterea si dezvoltarea Cailor Ferate Romane. Si tot Theodor Bals a fost cel care in anul 1937 a semnat Ordinul prin care se lua hotararea infiintarii unui muzeu de cale ferata, in dorinta de a contribui la „instruirea profesionala a personalului CFR” si totodata, la promovarea institutiei „prin aceea ca publicul care va vizita acest muzeu isi va putea da seama de vasta si variata activitate a caii noastre ferate, cu bogatiile si frumusetile tarii noastre, frumuseti accesibile prin mijloacele de transport oferite de CFR”.

In data de 10 iunie 1939, a luat fiinta primul muzeu cu specific feroviar din Romania, denumit in acea perioada si Muzeul ceferistilor. Muzeul a fost inaugurat cu ocazia marii sarbatori Ceferiada, organizata cu prilejul aniversarii a 70 de ani de la inaugurarea liniei Bucuresti – Giurgiu si a fost deschis in zona stadionului Giulesti, prezentand exponatele intr-o sala amenajata sub tribunele stadionului si pe liniile din curtea acestuia.

Sursa foto: Revista CFR 1939

Din pacate, soarta muzeului, deschis intr-o zi de mare sarbatoare, a fost trista. In ziua de 4 aprilie 1944, muzeul a fost grav avariat de bombardamentele executate de aviatia americana asupra complexului feroviar Gara de Nord. Ceea ce a scapat in urma bombardamentului a fost adapostit intr-o sala aflata la subsolul Palatului Administrativ al CFR, care la acea vreme era inca in constructie.

In paralel, prof. ing. Dimitrie Leonida a acceptat sa gazduiasca o parte din exponatele Muzeului CFR in cadrul Muzeului Tehnic din Parcul Carol, unde, unele piese se mai afla si in prezent. Desi infiintat de scurt timp, muzeul avea sa fie astfel inchis.
In anii ҆50, a aparut din nou ideea infiintarii unui muzeu feroviar in Romania. Pentru acest muzeu, se va folosi o cladire aflata in imediata vecinatate a statiei Gara de Nord.
In aceasta cladire care, la 1 februarie 1953, se numea Casa Tehnicii Cailor Ferate si-a stabilit sediul si Muzeul Tehnic al Transporturilor, astazi Muzeul Cailor Ferate.

Fiind redeschis in perioada stalinista, instalat in cinci sali, la parterul cladirii in care se afla si astazi, Muzeul CFR era amenajat pe alte principii; puternic sovietizat, exponatele acestui muzeu nu reflectau istoria cailor ferate de pe teritoriul nostru, ci mai degraba realizarile Uniunii Sovietice si aspecte ale luptei de clasa.
Incepand cu anul 1960 muzeul a fost din nou inchis pentru reamenajare. Odata cu aniversarea liniei Bucuresti – Filaret – Giurgiu, muzeul este redeschis in acelasi loc si astfel, in 31 octombrie 1969 revine la activitatea muzeistica in cel mai adevarat sens al cuvantului.

Odata cu trecerea timpului, muzeul a suferit modificari care, de cele mai multe ori, au impus restrangeri ale spatiilor de expunere. In anul 2004, Muzeul Cailor Ferate a trecut din subordinea companiei de infrastructura feroviara in subordinea Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara – CENAFER.

Sursa foto: Fototeca CENAFER

Ce poti vedea la Muzeul Cailor Ferate Romane

In sala nr. 1, sala principala, s-a inaugurat, in luna decembrie 2011, diorama, aceasta fiind cea mai mare diorama feroviara din Romania. Diorama are dimensiunile de 14.4 x 4 m, are 260 m de sine (H0 + H0e) dispuse pe 3 niveluri, si este complet automatizata. Odata cu darea in functiune a acesteia, numarul de vizitatori a crescut substantial fiind totodata si principalul punct de atractie al muzeului.

Sala principala adaposteste machete de locomotive si vagoane existente la scara 1:20 care au fost realizate in anii ’50 si ’60 si care au fost restaurate complet; la loc de frunte se afla macheta renumitei locomotive cu abur Pacific. Tot in aceasta sala sunt si placi (unicate) ce au fost candva montate pe vechile locomotive cu abur: Maffei, Hanomag, Resita etc.

In sala mijlocie exista o masa a impiegatului de miscare din secolul al XIX-lea, dotata cu toata aparatura specifica. De asemenea, sunt expuse: o centrala de ceasoficare Siemens-Halske, vechi unelte de lucru la calea ferata, precum si o tricicleta mecanica (drezina) care era folosita, intre cele doua Razboaie Mondiale, pentru a circula revizorul de cale pe calea ferata.

Printr-un mic tunel se trece in sala a treia, sau sala Saligny, unde sunt exponate de mare valoare istorica ce ar face cinste oricarui muzeu al lumii. De asemenea, din aceasta sala se face trecerea catre o mini-sala de prezentare a filmelor cu caracter feroviar din fototeca muzeului, aidoma unei cinemateci feroviare. Intre cele doua sali au fost amenajate doua spatii ce reproduc compartimentele de tren existente in vagoanele CFR din perioada interbelica. In fereastra acestor compartimente ruleaza pe un ecran filmari efectuate pentru a reda atmosfera de la geamurile trenului. In cele doua curti interioare ale muzeului pot fi admirate doua locomotive cu abur de cale ingusta.

Sursa foto: Wikipedia

Regasim aici si fotografii, acte de serviciu si decrete, primele pompe de la castele de apa, precum si carti, brosuri, uniforme, toate acestea fiind salvate, colectionate sau donate.

In incinta muzeului se poate vedea, de asemenea, si prima garnitura reconstruita a trenului care a sustinut prima cursa din Romania pe o cale ferata,  avand locomotiva Calugareni. Acesta a circulat intre anii 1869 si 1900 pe linia Bucuresti-Giurgiu, utilizata ulterior doar in executarea diverselor manevre.

Sursa foto: Editiadedimineata.ro

A fost inaugurata si o diorama feroviara cu aproximativ 260 m de sine, lucru considerat de unele persoane, punctul de rezistenta al muzeului sau atractia ce mai mare. Aceasta diorama are o lungime de 14 m si latime de 4 m.

Sursa foto: Editiadedimineata.ro

Traseul acesteia reda cu finete sistemul feroviar, incluzand zone de campie si dealuri, tuneluri si poduri sau semafoare, semnale sau grinzi.

Sursa foto: Wikipedia

In 2012 muzeul a fost redeschis dupa o perioada indelungata in care accesul publicului a fost interzis.

Daca doriti sa vizitati muzeul va recomandam sa folositi mijloacele de transport in comun care ajung la Gara de Nord (metroul, autobuzul 105, troleibuzele 86 si 97).
Intrarea in muzeu se face prin poarta situata pe peronul liniei 14 a Garii de Nord.

Exceptie fac sarbatorile legale.

Articolul anterior

Opera Nationala Bucuresti

Articolul urmator

Parcul de Agrement Tei

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

BUCHAREST WEATHER